Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Kamermuziekconcert

27 maart | 20:00 - 21:00

€10

Op zaterdag 27 maart hoopt Stichting Kerkconcerten Delft een prachtig concert te organiseren in de Nieuwe Kerk te Delft waarbij een zevental jonge musici zullen optreden.

  • Federico Altare (Fluit)
  • Louis Noel (Viool)
  • Ricardo Baylina (Viool)
  • Francesca Wiersma (Viola)
  • Stefano Sancassan (Viola)
  • Pedro Massarrao (Cello)
  • Olaya García Álvarez (Contrabas)

Op de agenda, een tweetal meesterwerken: het van Flute Quartet in D, k285 van Mozart en Beethovens 4e Symfonie, bewerkt door William Watts voor 7 spelers. Wij kijken ernaar uit u te ontmoeten op dit concert.

Op een later moment hopen wij te kunnen bevestigen of dit concert ook daadwerkelijk doorgang kan vinden en of u vooraf een plaats dient te reserveren. Mocht de COVID-19 situatie het niet toestaan dit concert te organiseren, dan streven wij naar een passend alternatief waarvan wij u tijdig op de hoogte zullen brengen.

 

PROGRAMMA

Flute Quartet in D, k285

Symphony No. 4 in B Flat arranged for 7 players by William Watts

W.A. Mozart (1756-1791)

L. van Beethoven (1770-1826)

MUSICI

Federico Altare is een gepassioneerde fluitspeler wiens repertoire varieert van de vroege barok tot de moderne muziek en die dit graag in uitvoering brengt in kamermuziek ensembles en met orkest. Federico’s toewijding aan de muziek en zijn passie om muziek samen met anderen ten gehore te brengen heeft ertoe geleid dat hij op meerdere kamermuziekfestivals heeft opgetreden zoals het RPhO CambeR festival (Rotterdam) en Settimana della Musica Contemporanea (Novara). Tevens heeft Federico opgetreden met meerdere (inter)nationale jeugdorkesten waaronder het NJO Netherlands Youth Orchestra. In 2018 werd Federico door het Rotterdams Philharmonisch Orkest geselecteerd as ‘academist’, waar hij nu nog steeds actief is en daarmee zijn orkestrale vaardigheden en ervaring bouwt. De afgelopen jaren heeft Federico veelal voor Nederlands, Italiaans, Frans en Spaans publiek opgetreden.

Federico’s grote nieuwsgierigheid en interesse voor moderne muziek heeft ertoe geleid dat hij zijn repertoire enorm heeft uitgebreid met werken voor fluit uit de 20e en 21e eeuw en heeft bijgedragen aan de première van meerdere werken (o.a. het Sinfonia Eucaristica van Fra’ Armando Pierucci). Daarnaast is Federico vanzelfsprekend erg vertrouwd met het barokke, klassieke, fluitrepertoire wat hij met de grootst mogelijke precisie en doordachtheid ten gehore wil brengen. Om dit te kunnen doen werkt Federico onder andere samen met barokspecialisten Job ter Haar en Bas de Vroome.

Federico startte zijn muzikale educatie bij Maestri G. Tuninetti en D. Putrino in Turijn, waarna hij zijn studie voortzette bij Professor G. Biocotinohe aan het “Conservatorio G. Cantelli” (Novara, Italy). Aan dit instituut studeerde Federico af met het maximaal aantal haalbare punten en Laude. In 2016 is Federico naar Rotterdam verhuisd waar hij momenteel nog steeds woonachtig is om zijn muzikale vaardigheden te verder te ontwikkelen bij Juliette Hurel, Julie Moulin en Wim Steinmann aan CODARTS – Rotterdam’s hogeschool voor de kunsten.

 

Louis Noel begon zijn vioolstudie op vijfjarige leeftijd bij Cécile Delvingt. In 2011 trad hij toe tot de “Young Talents” afdeling van het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur (IMEP) waar hij later ook zijn bachelordiploma behaalde bij professor Igor Tkatchouk. In 2018 behaalde hij zijn masterdiploma bij professor Marc Danel. Momenteel volgt Louis een tweede masterstudie aan Codarts Rotterdam bij Hed Yaron-Meirson. Naast zijn reguliere studietraject volgde Louis meerdere lessen bij toonaangevende musici zoals Alexei Moskov, Maria Milstein, Yossif Ivanov, Marie-Annick Nicolas, George Tudorache, Laurence Ketels en Gilles Millet.

Louis heeft al vanaf jongs af aan ervaring met concerten in orkestverband. Momenteel treedt Louis op met het Belgian National Orchestra, Namur Chamber Orchestra, het Orchestre de l’Opéra Royal de Wallonie en het Liège Philharmonic Orchestra. Tevens is Louis verbonden aan het Irish chamber orchestra. Binnen orkestverband heeft Louis de kans gekregen in beroemde concertzalen op te treden waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, het Konzerthaus Berlin, de Muziekverein in Wenen en het Athenaeum in Boekarest.

Louis is laureaat van de National Cavatine Competition en de International Competition of Young Soloists of Luxembourg.

 

Ricardo Baylina startte zijn vioolstudie in Portugal met Ana Cristina Mikus, en vrij kort daarna met Nuno Meira. In 2013 werd Ricardo toegelaten tot de groep van Natasha Morosova’s aan Codarts, de hogeschool voor de kunsten te Rotterdam, waar hij vervolgens met lof zijn bachelordiploma behaalde. Momenteel volgt Ricardo een masterstudie, eveneens aan Codarts, onder begeleiding van Igor and Vesna Gruppman. Zijn muzikale ontwikkeling is mede vormgegeven door de inlvoed van meerdere muziekpedagogen waaronder Frank Stadler, Alexei Michlin, Agustín Leon-Ara, Päivyt Meller en Ani Schnarch, waar hij meerdere lessen en masterclasses bij volgde. Ricardo heeft meermaals als solomusicus, alsmede in orkestverband, opgetreden binnen en buiten Europa. Hierbij heeft Ricardo samengewerkt met meerdere, zeer gewaardeerde, dirigenten zoals Emílio de César, Christophe Millet, Arie van Beek, Colin Metters, Howard Williams, Ernst Schelle, Yannick Nézet-Séguin en Valery Gergiev.

 

 

 

Francesca Wiersma (1994) begon op zesjarige leeftijd met vioolspelen, maar ontdekte de muziek pas echt toen ze op haar twaalfde les kreeg bij Koosje van Haeringen in Den Haag. Na haar middelbare school combineerde ze de Bachelor Biomedische Wetenschappen in Leiden met een studie altviool bij Karin Dolman in Rotterdam. Ze vervolgde haar muziekopleiding bij Lars Anders Tomter aan de Norwegian Academy of Music in Oslo. Daar speelde ze o.a. bij de Bergen Philharmonic Orchestra, de Stavanger Symphony Orchestra, de Noorse Nationale Opera en het Noorse Orkest van de Omroep (KORK). Gedurende haar master was ze academist bij de Norwegian Chamber Orchestra. Ook soleerde ze met het conservatoriumorkest als Sancho Panza in Strauss´ Don Quixote en in de Suite voor viool, altviool en strijkers van Kurt Atterberg.

Sinds 2020 is ze terug in Nederland en heeft ze een vaste aanstelling bij Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel. Ze speelt ook in het Dostojevski Kwartet, aan wie recent het strijkkwartet stipendium van het Kersjesfonds is toegekend. Met een vorig kwartet zat ze in het talentprogramma Oslo Young Quartetseries (masterclasses met o.a. Pavel Haas, Vision en Julliard Quartet). In 2018 speelde ze op het Trondheim Internationaal Kamermuziekfestival met o.a. Rick Stotijn en Rune Tonsgaard (The Danish Quartet). Francesca studeert momenteel verder aan het Conservatorium van Amsterdam bij Francien Schatborn en Marjolein Dispa.

 

Stefano Sancassan speelt viola vanaf 15-jarige leeftijd en studeerde cum laude af onder Fabrizio Merlini aan het Conservatorio Puccini in La Spezia – Italië, waar hij tegelijkertijd een studie compositie volgde bij Carlo Galante en Andrea Nicoli. Zijn masterdiploma behaalde Stefano aan Codarts Rotterdam onder leiding van Julia Dinerstein. HIj volgde meerdere masterclasses bij o.a. Nobuko Imai, Maxim Rysanov, Alexander Zemtsov, Mikhail Kugel, Danusha Waskiewicz, Ula Ulijona, Simonide Braconi en Roman Spitzer.

Stefano is een gepassioneerd kamermusicus. Hij studeerde onder andere met het Quartetto di Cremona en Eva Stegeman, en heeft zijn muzikale waarde bewezen in projecten als “In de baan van… Brahms” waar hij samen op trad met Candida Thompson en Harriet Krijgh. Tevens werkte Stefano mee aan de “Altviool!” concerten van het Rotterdam Chamber Music Society.

Naast de kamermuziek speelt ook de muziek in orkestverband een grote rol in Stefano’s uitvoeringspraktijk. Zo speelde Stefano in meerdere jeugdorkesten zoals het Italian Youth Orchestra, Luigi Cherubini Youth Orchestra, Orchestra del Teatro Olimpico di Vicenza, Young Talents Orchestra E&Y. Daarnaast collaboreert hij met professionele orkesten zoals het Filarmonica Arturo Toscanini, Sinfonia Rotterdam, Orchestra di Padova e del Veneto, Rotterdam Philharmonic, onder de leiding van toonaangevende dirigenten zoals Riccardo Muti, sir Neville Marriner, Krzysztof Penderecki, Lahav Shani, Alexander Lonquich, Kent Nagano, Wayne Marshall, Leonidas Kavakos, Pascal Rophè en Alpesh Chauhan.

Stefano verbreedt momenteel zijn interesse in de historische uitvoerkunst bij Antoinette Lohmann en is recentelijk samen met collega musici een historisch strijktrio-muziekproject gestart.

Stefano werkt tevens samen met Codarts University as Assistant producer.

 

Pedro Massarrao speelt reeds cello vanaf 5-jarige leeftijd. In 2016 behaalde hij, met de hoogst mogelijke score, zijn eerste studie op het Escola de Música do Conservatório Nacional, waarna hij zijn bachelor diploma behaalde aan de Escola Superior de Música de Lisboa. Momenteel volgt hij zijn masterstudie aan Codarts, hogeschool voor de kunsten, te Rotterdam.

In 2017 won hij de eerste prijs bij de Young Musicians Award, in de ‘Chamber Music’ variant, georganiseerd door de Portugese radio en televisie. In 2018 viel hij wederom in de prijzen (derde prijs) bij de cello competitie die georganiseerd werd door de Fundación Celloleón in León.

Tussen 2015 en 2020 concerteerde hij met het Young Portuguese Orchestra/ Portuguese Symphony Orchestra even als het Trio Adamastor, waarvan hij voltijd lid is en op meerdere plaatsen en festivals opgetreden heeft; Casa da Música (Porto), Fundação Calouste Gulbenkian (Lisbon), Konzerthaus (Berlin), Kongresspalais (Kassel), het Estoril Coast International Music Festival, het Póvoa do Varzim International Music Festival en het ‘Arte nas Adegas’ Festival.

Op het gebied van de oude muziek treedt hij regelmatig op met AVRES SERVA, dat geleid wordt door Nuno Oliveira, evenals het Os Músicos do Tejo, geleid door Marcos Magalhães. Met het laatse enseble zal hij het Avondano’s Il Mondo della Luna van Pedro António opnemen. Ook heeft hij al eerder een bijdrage geleverd aan de cd-opname van de albums ‘Fado Barroco’ en ‘Adamastor’.

Pedro ontvangt sinds 2-19 een schilarship van de Gulbenkian foundation.

 

Olaya García Álvarez zit momenteel in het tweede jaar van haar masterstudie contrabas aan Codarts, waar zij lessen volgt bij Peter Leerdam en Luis Cabrera. Vanaf 8-jarige leeftijd speelt Olaya al contrabas, en haar eerste lessen kreeg zij in Madrid bij Karen Martirossian. In 2014 werd Olaya toegelaten tot de Purcell School of Music (VK) waar ze één jaar studeerde bij Luis Cabrera. Gedurende diezelfde tijd volgde ze meerdere lessen bij Ana Cordova, onder wiens leiding zij later haar bachelorstudie zou afronden aan het Royal Conservatoire of Scotland. Na het behalen van haar bachelordiploma kreeg Olaya de Eugene Cruft Prize voor contrabas toegewezen.

Zowel tijdens als na haar verblijf in Schotland heeft Olaya opgetreden met meerdere professionele orkesten waaronder het Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, Scottish Chamber Orchestra, Scottish Ensemble en Red Note Ensemble.

 

 

 

AANVULLENDE INFORMATIE

Het concert begint om 20:00 uur. Om 19:30 uur is de kerk open.

Gegevens

Datum:
27 maart
Tijd:
20:00 - 21:00
Kosten:
€10
Evenement Categorie:

Organisator

Stichting Kerkconcerten Delft

Locatie

Nieuwe Kerk Delft
Markt 80
Delft, Zuid-Holland 2611 GW Nederland
+ Google Maps